X-NAVI:ET – Nowy album Rafała Iwańskiego

Na początku listopada nakładem krakowskiej wytwórni Instant Classic ukaże się nowy solowy album Rafała Iwańskiego (Alameda 5, HATI, Innercity Ensemble, Kapital). Płyta nosi tytuł „Technosis” i zawiera osiem premierowych kompozycji.

Ostatnim jak dotąd wydawnictwem X-NAVI:ET w Instant Classic był dość nietypowy jak na moje działania album CD ‚Dead City Voice / Remix Project’, zawierający remiksy autorstwa m.in. Rapoona, Starej Rzeki, czy Z’EV-a – wspomina Iwański – Kaseta ‚Vox Paradox’ z 2015 roku była realnym powrotem do autorskiej muzyki elektroakustycznej i zawierała sześć utworów, które powstawały podczas sesji realizowanych pod kątem albumu ‚Technosis’, jednak już na półmetku nagrań doszedłem do wniosku, że nie wszystkie skończone utwory będą pasowały na nowy album. Praca nad ‚Technosis’ była sporym wyzwaniem, bo od pewnego momentu zaczęło mi zależeć, by rozwinąć pewną klarowną wizję muzyki elektroakustycznej. To, co wydaje mi się istotne od strony technicznej, to fakt, iż żaden utwór na ‚Technosis’ nie zawiera nagrań terenowych, sampli, syntezatorów czy automatów perkusyjnych. W kilku utworach zagrałem na świetnych instrumentach dętych i perkusyjnych o pochodzeniu euroazjatyckim i afrykańskim.RI

„Technosis” to choroba cywilizacyjna związana z techniką. Oznacza stopniowe zatracanie własnej osobowości i empatii poprzez kontakt z nową technologią.  Termin ten można chyba też rozszerzyć do innych destrukcyjnych zjawisk, które postępują coraz wyraźniej, chociażby na polu ekologicznym praktycznie na całej planecie. Dotyczy więc większości środowisk lądowych i morskich, gatunków zwierząt i roślin. Przyspieszenie technologiczne – oraz jego skutki uboczne – jest potężne i ma to także oczywiście swoje dobre strony, choć prawdopodobnie wszystko zmierza w kierunku jakiejś katastrofy. Jeśli chodzi o samą muzykę elektroakustyczną, która jest mi bliska, jak wiadomo swej genezie była ona mocno uwikłana w relację z technologiami i z nich wyrosła. W moim przypadku jest to często aparatura analogowa, przynajmniej w sferze generowania dźwięków elektronicznych czy przetwarzania sygnałów zbieranych z mikrofonów – mówi muzyk.technosis-front-maly

Nie korzystam z laptopa i nie mam zamiaru tego zmieniać, bo wtedy słowo ‚koncert’ musiałbym chyba zamienić na ‚prezentacja muzyczna’, a nie o to mi chodzi  i nigdy nie interesowało mnie to jako twórcę. Lubię grać koncerty i ponosić ryzyko związane z niedociągnięciami, na które jest skazana muzyka generowana i grana ‚na żywo’. Poza tym na co dzień gram na instrumentach perkusyjnych w grupach HATI, Innercity Ensemble, czy Alameda 5. Coraz bardziej cenię sobie żywy kontakt z tymi akustycznymi instrumentami, wspólne granie z innymi muzykami oraz poczucie, że następnym razem możemy zagrać jeszcze lepiej, ale nigdy nie będzie to doskonałe. Niedoskonałość jest ludzką rzeczą – dodaje.

Tracklista: 1. Matnia 2. Ex Homo Sap 3. Oto Technosis 4. Medium 5. In Extremis 6. Orient: Melancholia 7. Pseudo-Ambient 8. Alchemy of Sounds

Koncerty

3.11.2016 Kraków @ BETEL (+ ARRM)

4.11.2016 Sosnowiec @ KSIĘGARNIA (+ ARRM)

5.11.2016 Warszawa @ SEN PSZCZOŁY (+ Rapoon, Gnoza)

6.11.2016 Łódź @ FESTIVAL MUSICA PRIVATA in Art_Inkubator / Fabryka Sztuki (+ Rapoon and others)