content top

NVC – W procesie twórczym

NVC – W procesie twórczym

Non Violent Communication swoimi „Obserwacjami” przynoszą muzykę, jakiej – mam wrażenie – jeszcze na naszym rodzimym poletku nie słyszeliśmy. Rozimprowizowaną, formalnie niemal zupełnie wolną, do tego podszytą uczuciem tajemnicy, które nie daje spokoju i powoduje, że to raczej nie jest płyta dla ludzi o słabych nerwach. Rozmawiamy – o początkach, podejściu do pisania, improwizacji oraz przełożeniu tego transu z nagrania na koncert (pierwsza okazja do usłyszenia NVC na żywo 17 kwietnia w warszawskim klubie Pogłos).

Więcej

BLINDEAD – Niewiosna (wyd. własne)

BLINDEAD – Niewiosna (wyd. własne)

Poprzednią płytę Blindead, „Ascenscion” przywitałem – cytując klasyka – „disappointed but understanding”. Ze spokojem i bez żalu stwierdziłem, że zespół logicznie i konsekwentnie dryfuje w stronę swoich progrockowych ambicji. Znikną za horyzontem, być może dopłyną na Wyspy Mainstreamu – relacja słuchacza z artystą to nie małżeństwo i nie ma powodu robić dramy, kiedy każde idzie w swoją stronę. Dysocjację Blindead śledziłem więc bez emocji, 10-lecie „Autoscopii” było miłym, sentymentalnym tripem, ale przecież oni i ja byliśmy już gdzie indziej. W przypadku „Niewiosny” działa więc efekt prezentu, którego nikt mi nie obiecał, ale przy okazji czuję, że Blindead gra dziś bardziej dla mnie niż kiedykolwiek wcześniej.

Więcej

GDYNIA – 1988 – 2018 (Muzeum Miasta Gdyni)

GDYNIA – 1988 – 2018 (Muzeum Miasta Gdyni)

Trójmiasto to stan umysłu. W zasadzie w każdej sferze, ale nas interesuje muzyka – na tym polu działo się i dzieje tu bardzo, bardzo dużo, zazwyczaj oryginalnie i zawsze z posmakiem wolności w tle. Taka była też wydana w 1988 roku kultowa już dzisiaj składanka „Gdynia”, która zgromadziła śmietankę ówczesnej alternatywy; trzydziestolecie tej płyty będzie zapamiętane na długo, bo z inicjatywy Michała Miegonia znanego chociażby z Kiev Office na świecie pojawiła się właśnie nowa wersja tej kompilacji z świeżymi, często zaskakującymi interpretacjami tych samych klasyków, które gościły na „Gdyni” z 1988 roku.

Więcej

FISZ EMADE TWORZYWO – Radar (Agora)

FISZ EMADE TWORZYWO – Radar (Agora)

Potrzebne są zmiany, konieczne są zmiany, bo jeśli nic się nie zmieni, może nadejść dzień rebelii – śpiewał kiedyś Dezerter. Nie wiem, czy Bartosz Fisz Waglewski wraz z Emade boją się rebelii, ale na pewno potrzebowali zmian. I rozpoczął proces przeobrażania, który na najnowszej płycie znajduje swój koniec. A może to tylko koniec pewnego etapu?

Więcej

NVC – Obserwacje (Audio Cave)

NVC – Obserwacje (Audio Cave)

To ciekawa kwestia – jak odróżnić trans zupełnie wyzwolony, wzruszający ramionami na jakiekolwiek wytyczne, od transu starannie wykoncypowanego, gdzie nienagannie transowe środki ścielą tylko drogę do wyznaczonego celu, przesłaniając swoją rzekomą dzikością i nieskrępowaniem chłodną kalkulację? Skłaniałbym się ku stwierdzeniu, że jeżeli różnica to niemal niewyczuwalna, należy skupić się na efekcie końcowym; ostatecznie to on się liczy i jego zapamiętujemy, nie – takie, czy inne, intencje twórcy. Mimo wszystko, w przypadku „Obserwacji” nie sposób oprzeć się wrażeniu, że pulsowi tej płyty dość blisko wspomnianej, totalnej, wolności.

Więcej
content top

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress